A fable of a fable ‹Black-tailed gull›
寓話の寓話〈ウミネコ〉
ICC Kids Program 2022: Tools for Play, NTT InterCommunication Center [ICC], Tokyo, JPN, 2022

Technical Cooperation: yang02
Grants: Ogasawara Toshiaki Memorial Foundation
With support from: NTT InterCommunication Center [ICC]
A fable of a fable ‹Black-tailed gull› is a kinetic installation that tells a narrative through Slit animation — a technique of moving images using an animation effect created by moving a striped transparent overlay across an interlaced image. As multiple self-driving slits slowly pass in front of the drawings, the drawings depicting various times and spaces begin to move respectively at different moments. They tell a narrative of Black-tailed gulls living and dying in an expanse of time and space that branches out in numerous layers like a gradation. There is no beginning and no end, and while various things happen discretely in multiple times and spaces, the whole is connected. It is impossible to arrive at the narrative itself simply by looking at the whole or by following the events that are happening individually. The structure of this narrative overlaps with the physical structure of the installation.
The title A fable of a fable means "a small, personal attempt to capture a narrative that has no beginning and no end, is always a process, has no center of the entire structure, and has an endless expanse".
《寓話の寓話〈ウミネコ〉》は、スリット・アニメーション(ストライプ状のスリットを動かすことにより絵を動かす技法)によって、ものがたりを語る装置である。複数の自走スリットによって、いくつもの時空間が描かれたドローイングがばらばらに動き出す。ドローイングの内容は、グラデーションのように広がる、一方向ではない、枝分かれした時空を生き死にするウミネコのものがたりである。始まりもなく、終わりもなく、複数の時空間でばらばらに様々なことが起こり、それでいて全体がつながっている。全体を眺め渡すだけでも、個別に起こっている事象を追いかけるだけでも、ものがたりそのものに辿り着けない。このものがたりの構造が、インスタレーションの物理的な構造と重なっている。
タイトルの《寓話の寓話(A fable of a fable)》には,「始まりも終わりもなく常に過程であり、構造全体の中心もなく、果てしないひろがりをもったひとつのものがたりを写し取ろうとした、あるひとつの小さくて私的な試み」という意味が込められている。
Drawings
Drawing: Reiko ASAO
Material: Charcoal, Charcoal pencil, Ink on paper.
A fable of a fable ‹Black-tailed gull›
ICC Kids Program 2022: Tools for Play, NTT InterCommunication Center [ICC], Tokyo, JPN, 2022
Technical Cooperation: yang02
Grants: Ogasawara Toshiaki Memorial Foundation
With support from: NTT InterCommunication Center [ICC]

Co-Curation: KUNOH Kyoko, HATANAKA Minoru
Curatorial Team: YUBISUI Yasuko, KASHIMADA Tomoya
Exhibition Direction: KUNOH Kyoko
Hyper ICC Direction: TANIGUCHI Akihiko

寓話の寓話〈ウミネコ〉
ICC キッズ・プログラム 2022 「どうぐをプレイする Tools for Play」NTTインターコミュニケーション・センター [ICC] 東京
技術協力:やんツー
助成:公益財団法人小笠原敏晶記念財団
制作協力:NTTインターコミュニケーション・センター [ICC]

共同キュレーション:久納鏡子,畠中実
キュレトリアル・チーム:鹿島田知也,指吸保子
展示ディレクション:久納鏡子
ハイパーICCディレクション:谷口暁彦

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