Tracing Sites @île de la Grande Jatte
2017-18, Eleven-channel video (color, silent), HD monitor, video (color, silent), Video 21:48 min.
2017-18年 11チャンネルビデオ(カラー、サイレント)、HDモニタ 映像 21分48秒

Tracing Sites is a project to replicate a certain “place” itself.
The installation is a linear panoramic sequence of pointillized moving images set on a gently curved surface. The theme of Tracing Sites in Paris is Moving “Un dimanche après-midi à l'Île de la Grande Jatte” by Georges Seurat.The scenes of a Sunday Afternoon on the island of La Grande Jatte are traced persistently with Pointillism of Seurat and Projection-mapping technique.
Tracing Sitesは、ある「場」そのものを写し取るプロジェクトである。インスタレーションは、点描化された動像をリニアに連続させ、緩やかな曲面に展開する。今回パリで行ったTracing Sitesプロジェクトのテーマは、「動くスーラ」である。ジョルジュ・スーラの代表作「グランド・ジャット島の日曜日の午後」の風景を、ポインティリズムとプロジェクションマッピングの技術を組み合わせて、ひたすらになぞる。
Exhibition views, Festival Scopitone 2017, Château des ducs de Bretagne, Nantes, France, 2017
In modern society, countless circulations and discontinuities, such as politics, economics, ethics, and history, overlap and are entangled. They are beyond our ability of “knowing” because they are too huge and complicated. A place where complicated past and present are intertwined and appeared as it has a physical form—in our artwork projects, we have encountered the moments when we feel like we have seen the places over and over.
How can we describe the feeling we have in such a moment—not a déjà vu nor nostalgic, but a strange feeling? In order to understand the feeling, we trace the surface of the place by following the light, by learning the Impressionist's technique—as many artists have persistently depicted the object to know the target.
Tracing Sites is also a project pursuing what “resolution” is. The resolution here does not mean a technical aspect for realizing high image quality and the number of pixels constituting the image, nor other various technical elements. The focus is on pursuing the optimum gaze density and the resolution for copying certain theme or certain reality in a genuine sense. The Tracing Sites project is based on the process of thinking about the image environment, which uses a simple technique but actually involves complicated meanings and processes.
Can we reach the stacked time continued from the past to the future, or can we overlay the time of individuals who came from outside and spend the time the at the site, and the time of social history, by tracing the surface layer of the site? Tracing Sites is a project to pursue better way of keeping reality close in between the traces of human hands and computing. In addition, it can be a record of the Frottage that takes place in the area between the human hand and the computer.
現代の社会は、政治・経済・倫理・歴史など、無数の循環と断絶が重なり合い、絡まり合って出来上がっている。それはあまりに巨大で複雑で、私たちが「知る」ことのできる範疇を超えている。複雑な過去と現在が幾十にも絡み合い、それがそのまま物理的な形をもって現れ出てきたような場所を、これまでに何度も見かけてきた。
そういう場所で感じる、既視感でもなく懐かしいでもない不思議な感覚は一体何だろうか? それを知るために場の表層を、新印象派の技法に倣って光を追うことによってひたすらなぞる。幾多のアーティストが、対象を知るために執拗に対象を描き尽くしたように。
Tracing Sitesは、解像度とは何であるかを追求するプロジェクトでもある。ここで言う解像度とは、高画質を実現するための技術的側面、映像を構成する画素数やその他様々の技術的な要素のことではない。あるテーマ、ある現実を写し取るための最適な視線の密度、本当の意味での解像度を追求することを主眼としている。単純な技法だが実は複雑な過程・意味を含んでいる方法で映像環境を考えることが、Tracing Sitesプロジェクトの基礎になる。
場の表層をひたすらなぞることによって、それらと並行して存在する時間、過去から未来へと連なる時間の積層にたどり着くことができないだろうか? あるいは、外から来た自分がその場で過ごす個人的な時間と、歴史という社会的な時間を重ね合わせることができないだろうか? Tracing Sitesは、人間の手の痕跡とコンピューティングの間で、現実をより良く繋ぎ止める方法を追求するプロジェクトとなる。あるいは、人間の手とコンピュータの間で行われるフロッタージュの記録にもなるだろう。
Exhibition views, Biennale Némo 2017/18 (Festival Sors de ce corps!), La Gaîté Lyrique, Paris, France, 2018
couch, Tracing Sites @île de la Grande Jatte, 2017-18
Eleven-channel video (color, silent), HD monitor, Video 21:48 min.
couch, Tracing Sites @île de la Grande Jatte, 2017-18年 
11チャンネルビデオ(カラー、サイレント)、HDモニタ 映像 21分48秒
Festival Scopitone 2017, Château des ducs de Bretagne, Nantes, France, 2017
Biennale Némo 2017/18 (Festival Sors de ce corps!), La Gaîté Lyrique, Paris, France, 2018
Received the Prix Digital Choc 2017
co-production: Festival Scopitone (Stereolux, Nantes, FRA), Biennale Nemo (ARCADI, Île-de-France), Digital Choc, Institut français du Japon
Awards
Prix Digital Choc 2017, Festival Scopitone (Stereolux, Nantes, FRA), Biennale Nemo (ARCADI, Île-de-France), Digital Choc, Institut français du Japon
Selected Exhibition
MeCA/Media Culture in Asia: A Transnational Platform, Laforet Museum Harajuku, The Japan Foundation Asia Center, Tokyo, Japan, 2018
Back to Top