About Pixel Works
Pixel Works is the project that transforms a real scene on a computer monitor into a 1/1 scale pixel image at the spot. This is an attempt of Un-computing media art, which means “media art with no computer devices”.
Pixel Worksは、PCのモニタで眺めたある場の光景を、1/1スケールでそこに現出させるプロジェクトである。このプロジェクトは、Un-computing media art(= コンピュータ機材なしのメディアアート)の試みでもある。
With Pixel Works, the world of digitized pixel images (= world of data) displayed on the computer monitor becomes a real scene. Our gaze of seeing the scene has become a gaze that should not be possible in reality. But that is not fictional; that is a panoramic view that represents human activity. In addition, they reveal how the physical world is being rewritten and rewritten as structures of data on computers.
Pixel Worksによって、PCのモニタに映し出される数値化されたピクセル画像の世界(=データの世界)が、現実の風景になる。それを見る私たちの視線は、現実にはあり得ないはずの視線になっている。しかしそれは虚構ではなく、私たちの営みのある側面を内包する、パノラマの視線である。そしてその視線は、世界がコンピュータ上のデータ構造として記述され直されてゆく姿を露にし、改めて意識の対象として、その空間に居合わせた人々に提示する。
The feature of Pixel Works is the structure for installation. The structural feature of this work is that it is designed to look like a two-dimensional grid only when viewing the whole from a certain angle. It means that countless fragments are linked and become an image when they are viewed from one position. This symbolizes the fact that the real world is being rewritten with just lines of alphabets and figures on computers, which can form an image at only one precise point that is generated through some software and operation systems (= data world). Also it is not limited to the world of data, it is what we experience on a daily basis when we look at the world from various perspectives. Pixel Works is a spatial mechanism to question the meanings of seeing and knowing “the world.”
この作品はある一点の画角から全体を眺めたときのみ、1つの二次元的なグリッドに見えるように設計されている。無数の断片が、一点(基準)から見ると像を結ぶということ。これはまず、数値や式で現実世界が記述され直されてゆくこと(=データの世界)の、端的な象徴である。またそれは、データの世界に限らず、私たちが世界を様々な方法で見渡すときに、日常的に体験していることでもある。Pixel Worksは、私たちが「世界」を見ること・知ることとはどういうことであるかを問いかける、空間的な仕掛けとなる。
Along with the installation, we create the time-lapse movie that records the process of making this work. This movie is the track of Photoshop by human labor, and records pixelization process, which usually takes a moment on a computer but takes 20 or 30 days when we repeat the process in a real space.
インスタレーションに併せて、メイキングのタイムラプスムービーを制作する。このムービーは、人力Photoshopの記録映像である。PCでは一瞬で済むモザイク処理を現実で再現した軌跡が、克明に記録されている。